De kracht van dankbaarheid

dankbaarheidOnlangs vierden de Amerikanen Thanksgiving. De originele betekenis is dank uiten voor de oogst en voor andere goede dingen (traditioneel aan God). De donkere eindejaarsperiode nodigt ook ons uit om naar binnen te keren, de balans van het voorbije jaar op te maken en stil te staan bij onze zegeningen. Waarvoor ben jij dankbaar?

Vind je het moeilijk om dankbaar te zijn?

Vroeger was ik heel kritisch en negatief ingesteld. Ik zag overal wat er nog niet goed genoeg was. Ik ben blij dat ik door persoonlijke ontwikkeling nu veel positiever in het leven sta. En soms vind ik het nog moeilijk om dankbaar te zijn, zoals je verder in dit artikel kan lezen. Dan laat ik me inspireren door onderstaand filmpje. Als een overleefster van een concentratiekamp dankbaar kan zijn, dan kunnen jij en ik het ook. Het is een keuze, een andere bril die je opzet. Geniet van haar wijze levenslessen en prachtige pianospel:

  • Be thankful for everything: for good health, seeing the sun, a smile, a nice word
  • Everything … is a present

Waarom is het belangrijk om dankbaar te zijn?

Dankbaarheid is een emotie met een hoge trillingsfrequentie, zoals liefde of vreugde. Deze emoties geven je een licht en goed gevoel. Je lichaam ontspant. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat dankbaarheid een meetbaar positief effect op je gezondheid en geluk heeft. Het zorgt voor een verhoging van serotonine (goed voor je humeur), oxytocine (goed voor je relaties) en dopamine (goed voor je geluk). Bovendien is het goed voor je immuunsysteem, je slaappatroon, je bloeddruk, etc.

We leven in uitdagende tijden. De drukke, prestatiegerichte consumptiemaartschappij kan je veel stress bezorgen. Daardoor voel je je slecht en ongelukkig, wat je nog meer stresseert. Zo kan je in een vicieuze cirkel terechtkomen. Wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt voor de negatieve, maar ook voor de positieve zaken in je leven. Dankbaarheid doorbreekt de negatieve spiraal.

De universele wet van de aantrekkingskracht zorgt ervoor dat je aantrekt wat je voelt. Een dankbaar hart trekt meer aan om dankbaar voor te zijn. Je doorbreekt niet alleen de negatieve spiraal. Je creëert een positieve spiraal van steeds meer geluk, gezondheid en overvloed in je leven.

Waar ben ik dankbaar voor?

Het zal je misschien verbazen, maar ik ben het meest dankbaar voor 2 emotionele dieptepunten in het afgelopen jaar. Ben ik dan een masochist? Absoluut niet. Op het moment zelf was ik er eerlijk gezegd helemaal niet blij mee. Waarom komen ze dan toch op als ik de balans van dit jaar opmaak? Omdat ik er 2 groeispurten door gekregen heb. Ik ben nog dichter bij mezelf en mijn zielsmissie gekomen. Zo zie je maar dat je niet alleen voor de rozengeur en maneschijn dankbaar kan zijn. Benieuwd? Hier komen ze:

  • In een vorig artikel schreef ik al hoe ik in het voorjaar toxische schaamte kon loslaten. Het gevolg daarvan was dat mijn intuïtie verder openbloeide.
  • Eind september hadden we 2 weken vakantie in Nova Scotia, een schiereiland in het Oosten van Canada met prachtige natuur. Alle redenen om dankbaar te zijn, toch? Nochtans heb ik me daar rotslecht gevoeld. Het glas was niet halfleeg, het was voor 3/4de leeg. Ik kwam maar niet over de jetlag heen. Ik sliep slecht, had last van nachtelijk zweten en voelde me ongeliefd, nutteloos, onzeker, boos en verdrietig. Hoe ik ook probeerde om mijn aandacht op het positieve te richten, ik kreeg de vicieuze cirkel niet doorbroken. Na de vakantie werd mijn vermoeden bevestigd. Het waren ineens stevige overgangsverschijnselen, waar ik eerder nooit last van had, hoewel ik al 5 jaar onregelmatig menstrueerde. Ik begon over de overgang te lezen. Ik leerde dat stress en emoties klachten verergeren. Op het juiste moment kwamen de juiste personen op mijn pad. Ze hielpen me om emotionele ballast los te laten en nog dichter bij mijn ziel en zielsmissie te komen. Daardoor verdwenen de overgangsklachten snel. Ik slaap nu weer goed, heb geen last meer van opvliegers en sta emotioneel in mijn kracht.

Dankbaarheid vergroten: hoe doe je dat?

dankbaarheid6Een top voornemen is om dankbaarder in het leven te staan. Hoe kan je dat doen?

  1. Hou een dankbaarheidsboekje bij. Sta elke avond stil bij de afgelopen dag en noteer 3 dingen waarvoor je dankbaar bent. Als je in een negatieve spiraal terechtkomt, kan je lezen wat je eerder opgeschreven hebt. Dit zal je helpen om de spiraal te doorbreken en weer positiever en dankbaarder in het leven te staan.
  2. Voorzie een dankbaarheidsbokaal. Schrijf alle grote én kleine dingen waar je dankbaar voor bent, in de loop van het jaar, op een kleurrijk papiertje en stop het in je bokaal. Op het einde van het jaar, of eerder indien nodig of gewenst, lees je alle papiertjes en stroomt je hart over van geluk en dankbaarheid.
  3. Leeg je emotionele rugzak. Als je een rugzak vol onverwerkte emoties en trauma’s meedraagt, is het moelijk om dankbaar in het leven te staan. De lagere trillingsfrequentie van oude, vaak onbewuste, emotionele ballast, trekt je steeds weer naar beneden, hoe je ook probeert om dankbaarheid te cultiveren.

Wil jij emotionele ballast loslaten en je zielsmissie realiseren zodat je positiever en dankbaarder in het leven kan staan?

Contacteer me voor een vrijblijvend telefonisch verkenningsgesprek.

Vind je dit interessant voor anderen?

Sharing is caring. Deel dit artikel via de sociale mediaknoppen hieronder.