2de coronagolf. Hoe goed voor jezelf zorgen? 7 tips.

mondmasker happySneller dan verwacht zitten we in België in de 2de coronagolf. Wat doet dat met je?

Ook al zijn er in onze gemeente nog geen nieuwe besmettingen en blijft ook de regio van het Leuvense onder de alarmdrempel, toch woog dit de afgelopen dagen op mij. Niet omdat ik bang ben om ziek te worden. Wel omdat ik me zorgen maak over de toenemende stress in de samenleving. Stress ondermijnt je immuunsysteem. Daardoor loop je net meer risico om besmet te geraken. Chronische stress, zoals die bij velen al maanden aansleept, kan daarenboven leiden tot burn-out. Specialisten waarschuwen dat na de coronapandemie wel eens een burn-outpandemie zou kunnen komen.

Omdat ik weet hoe ongezond stress is, maak ik een prioriteit van mijn eigen stress managen. Dat heb ik de afgelopen dagen ook gedaan door Yvi’s stressregulatieprogramma, dat ik tijdens de 1ste golf aangeschaft had, te gebruiken. Het was een grote hulp om de stress los te laten, weer bij mezelf te komen, in mijn creatieve flow. Deze blog is er het resultaat van :-).

Laat je niet ziek maken door de angst, laat je leiden door liefde voor jezelf en anderen: zorg goed voor jezelf tijdens deze coronapandemie.

Hoe kan je goed voor jezelf zorgen tijdens deze 2de coronagolf? 7 tips


1. Respecteer de coronaregels.

Je aantal dichte contacten beperken, afstand houden buiten je bubbel, handen wassen en mondmasker dragen op drukke plaatsen zijn zinvolle maatregelen. Ik zou het ook fijner vinden als dat niet zou moeten, als we elkaar weer vrij zouden kunnen ontmoeten, een knuffel of kus geven of samen dansen, maar we leven nu eenmaal in andere tijden. Als je je druk maakt over de maatregelen, dan verhoog je je stress. Als je aanvaardt dat het is zoals het is, kan je je aandacht focussen op wat wel nog mogelijk is (zie ook tip 6). Hou je niet van het mondmasker? Beperk dan de tijd op plaatsen waar het verplicht is. Je kan bv. je boodschappen online bestellen als je liever niet met mondmasker naar de supermarkt gaat. Trek de natuur in (zie tip 4) want daar is een mondmasker niet nodig. Ook met 1,5 m afstand of online kan je fijne én diepgaande contacten met anderen hebben als je je energetisch met hen verbindt. Dit ondervind ik dagelijks in sessies met cliënten of online programma’s waar ik aan deelneem.

2. Eet en drink gezond.

Een reactie op stress kan zijn dat je ongezond begint te eten of meer alcohol te drinken. Dat doet jouw lichaam en energiepeil geen deugd. Het helpt misschien heel even om je ‘beter’ te voelen, maar de echte oorzaken van je stress pak je er niet mee aan. Nadien voel je je soms extra slecht omdat je je hebt laten gaan of door de coronakilo’s. Daarenboven slaat corona harder toe bij mensen met overgewicht.
De natuur voorziet ons momenteel van een overvloed aan groenten en fruit. Shop lokaal en voed je met deze vitaminebommen. Veel water drinken is ook belangrijk als je stress hebt. Je kan je water een smaakje geven door er verse munt, andere kruiden of vruchten aan toe te voegen.

3. Beweeg voldoende.

Bewegen zorgt er niet alleen voor dat we gewicht verliezen, het helpt om stresshormonen los te laten zodat er ruimte komt voor feelgood hormonen. Kies een vorm van beweging die je leuk vindt, want als het een ‘moeten’ wordt, creëer je meer stress voor jezelf.

4. Zoek de natuur op.

Gewoon in de natuur zijn, ontspant al. Als je daarbij beweegt, sla je 2 vliegen in 1 klap!

5. Kies activiteiten en mensen waar je je goed bij voelt.

Krijg je stress van de berichtgeving of de discussies over corona op (sociale) media? Beperk dit dan tot het strikte minimum. Kies voor ontspanning: bekijk grappige filmpjes of lees een inspirerend boek. Zet vrolijke muziek op, zing mee en dans in je eentje of met je huisgenoten.

Dingen doen die je niet leuk vindt of tijd doorbrengen met mensen of in omgevingen die je niet liggen, creëert stress. Dit geldt voor je privéleven én je werk.

Heb je stress omdat je niet gelukkig bent in je werk? Denk je er al een tijdje over om daar iets aan te doen? Wil je loopbaanbegeleiding volgen om uit te zoeken hoe je weer gelukkig kan worden in je werk? Maar ben je dat aan het uitstellen o.w.v. corona? Denk je dat het allemaal geen zin heeft omdat organisaties toch niet meer aanwerven? In de evenementensector zal dat zeker kloppen. Er zijn veel andere sectoren die wel nog op volle toeren draaien en openstaande vacatures hebben. Ik ken persoonlijk mensen die zelfs tijdens de lockdown van werk veranderd zijn, of toen online gesolliciteerd hebben en binnenkort beginnen bij hun nieuwe werkgever. Omdat veel mensen geloven dat je nu beter niet van job verandert, zijn er minder sollicitanten en heb jij dus meer kans als je wél solliciteert voor jouw droomjob. Trouwens, de uitkomst van loopbaanbegeleiding is niet altijd dat je van werk verandert. De oplossing kan ook zijn dat je anders leert omgaan met je werk, met jezelf en anderen.

Uitstellen is geen goed idee als je ongelukkig bent in je werk! Hoe meer werkstress je opstapelt (boven op de coronastress en andere stress in je privéleven) hoe groter het risico op een burn-out. Hoe langer je wacht, hoe ernstiger je burn-out kan worden en hoe langer de herstelperiode nadien.

Mijn coaching sessies kunnen volledig buiten plaatsvinden. We hebben een groot overdekt terras van 9x3m, waar we makkelijk 1,5 m afstand kunnen houden. We zitten in de schaduw én droog. Van daaruit hebben we rechtstreeks toegang tot de tuin voor diepgaande natuurcoaching oefeningen. Volledig coronaproof dus. Een ontspannen en veilige manier om te ontdekken hoe jij je werkstress kan verminderen en je werkgeluk boosten. En goed voor je immuunsysteem :-)!

Wil je hier meer over weten? Vraag een vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek aan door hier te klikken.

6. Focus op wat wel nog mogelijk is.

Door de coronamaatregelen kunnen we ons ‘normale’ leven van vroeger niet meer leiden. We worden beperkt in ons doen en laten. Als je blijft denken aan alles wat er niet meer kan of mag, zul je je energiepeil en levensvreugde snel voelen kelderen. De stress in je lichaam zal pijlsnel de hoogte in schieten. Je kan dit stoppen en omkeren. Tijdens de lockdown van de 1ste coronagolf nam ik onderstaand filmpje op. Het nodigt je uit om de negatieve gedachtenspiraal te stoppen en je aandacht te richten op en dankbaarheid te voelen voor wat wel nog mogelijk is.

Een cliënte van me had een mooi voorbeeld. Ze is kleuterjuf in de instapklas, bij de allerkleinste kleuters. Tijdens de lockdown had ze filmpjes opgenomen van konijntjes en schaapjes. Ze had die naar haar kleuters gestuurd. In de filmpjes vroeg ze om als een konijn rond de tafel te springen of het geluid van een schaap na te doen. De ouders van die kleuters hadden haar nadien filmpjes gestuurd van de kleuters die enthousiast rond de tafel sprongen of ‘meh’ zegden. Zo kon zij meegenieten van het effect van haar ‘les’.

Denk creatief. Internet en webcams bieden veel mogelijkheden om vreugde en plezier te delen ook als je fysiek niet bij elkaar kan zijn.

7. Doe aangepaste stressregulatie oefeningen.

Als je stress hebt, begint alles met het onderscheid tussen verschillende soorten stressreacties. Je hebt waarschijnlijk al gehoord over vluchten, vechten of bevriezen. De meest recente wetenschappelijke bevindingen tonen aan dat bij elke soort stressrespons een andere relaxatierespons hoort, met voor die stressrespons geschikte oefeningen. Als je een relaxatieoefening op een ‘verkeerd’ moment doet, kan het je stress zelfs verergeren! De meeste ontspanningscursussen houden hier geen rekening mee. Yvi’s stressregulatieprogramma, waar ik in de inleiding over sprak, integreert wél deze wetenschappelijke inzichten. Je vindt er per stressrespons verschillende oefeningen waaruit je kan kiezen. De oefeningen worden met filmpjes heel goed uitgelegd. Meer info over Yvi’s stressregulatieprogramma, dat je dankzij de kortingscode HAPPY kan kopen voor 24 euro i.p.v. 30 euro, vind je door hier te klikken. Een kleine investering voor jouw gezondheid en geluk.

Vind je dit interessant voor anderen?

Deel het artikel via de sociale mediaknoppen hieronder.