HSP-test

De HSP-test werd in 1996 ontwikkeld door psychologe Elaine Aron, grondlegster van het begrip ‘HSP’. Deze test is een indicatie voor hoogsensitiviteit.

Beantwoord elke stelling volgens je gevoel. Als je een burn-out (gehad) hebt, herinner je dan hoe je was vóór de eerste symptomen van je burn-out en beantwoord van daaruit de vragen. Door een burn-out kan je namelijk hooggevoelig worden, wat niet hetzelfde is als aangeboren hoogsensitiviteit. Zet een vinkje als een stelling (eerder) wel voor jou opgaat, vink niet aan als ze (eerder) niet voor jou opgaat. Tel nadien het aantal vinkjes en ontdek onder de test wat je score betekent.

  • Ik raak snel overvoerd door sterke zintuiglijke informatie.
  • Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.
  • Ik word beïnvloed door de stemmingen van anderen.
  • Ik ben nogal gevoelig voor pijn.
  • Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken in mijn bed of in een donkere kamer of een andere plek waar ik ongestoord alleen kan zijn.
  • Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne.
  • Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
  • Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
  • Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden.
  • Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek.
  • Mijn zenuwstelsel is soms zo uitgeput dat ik even alleen met mezelf moet zijn.
  • Ik ben consciëntieus.
  • Ik schrik gemakkelijk.
  • Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.
  • Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (door bijvoorbeeld het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen).
  • Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen.
  • Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet.
  • Ik kijk uit principe niet naar gewelddadige films of TV-programma’s.
  • Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurt.
  • Als ik erge honger heb heeft dat een sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.
  • Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.
  • Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, geluiden en kunstwerken en geniet daarvan.
  • Ik vind het onaangenaam als er veel dingen tegelijk gebeuren.
  • Het vermijden van situaties die mij van streek maken of overbelasten heeft bij mij een hoge prioriteit.
  • Ik raak geïrriteerd door intense prikkels, zoals harde geluiden of chaotische taferelen.
  • Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk.
  • Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden.
Heb je 14 of meer vragen aangevinkt? Dan ben je waarschijnlijk HSP. Heb je slechts enkele vragen aangevinkt maar zijn ze wel uitzonderlijk waar voor jou, dan mag je jezelf wellicht ook HSP noemen. Twijfel je? Contacteer me voor verder onderzoek. Blijkt uit deze test dat je HSP bent, lees dan zeker mijn e-book ‘HSP: van overleven naar happy leven’. Het beschrijft in 5 stappen hoe je je hoogsensitiviteit inzet als kracht:

cover-ebook
  1. Welk type HSP ben jij ?
  2. Laat negativiteit los
  3. Hou van jezelf als HSP
  4. Zorg voor jezelf als HSP
  5. Realiseer je levensmissie

Tip: ook als je niet HSP bent, is het zeker interessant om dit e-book te lezen. Zo zal je HSP’s uit je omgeving beter begrijpen. Bovendien is de informatie uit dit e-book ook zinvol voor minder sensitieve mensen.